January 26, 2006

Attention Economy (1)


What is Attention Economy? It is a term defining the scarcest resource in our modern media driven society: attention span and brandwith. After the beginning of the industrial revolution, material components and distribution drove and limited the value chain. Now, our time has changed a lot into something that could be called an information revolution, changing the value chain effectively, totally...
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Ökonomie der Aufmerksamkeit (1)
Was ist Aufmerksamkeitsökonomie? Der Begriff umschreibt eine Ökonomie, die auf seltensten gut unserer Zeit beruht: Aufmerksamkeit und "Brandwith". In den jungen Jahren der industriellen Revolution waren die wichtigsten Faktoren in der Gleichung der Wertschaffung materielle Güter und Distribution. Heutzutage leben wir im Zeitalter der Informationsrevolution, mit einer komplett veränderten Wertschöpfungskette...
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Explosion of micromedia
IT nowadays empowers both companies and consumers. The market of the "long tail" is enabled through better logistics and virtuality. Consumers become producers of media themselves. In fact, we are experiencing an explosion of micromedia: blogs, pod- and vidcasts, machinima and so on. While the amount of media is rapidly growing, our time to experience all those informations stays more or less the same--thus turning our attention to the scarcest and most valuable part in the value chain. The more attention you can allocate, the more your brand will thrive. This is possibly the reason, why websites which successfully generated a big community, get bought at insanely high prices at the moment.

I didn't studied marketing, but I guess that the concept of attention economy is old hat to you marketing-experts, huh? Marketing-budget was the cost of buying attention at all times. But the topic gets more important in the recent years, where classic concepts of marketing start to fail.

Fractions of a second
Now, if users got less and less time to pay attention on a give website, what does this mean to us fellow webdesigners? The answer here is the rule of making first impressions, more than ever. Reuters lately published an article about some canadian research project, stating: "In just a brief one-twentieth of a second -- less than half the time it takes to blink -- people make aesthetic judgments that influence the rest of their experience with an Internet site... These judgments were not random, the researchers found -- sites that were flashed up twice were given similar ratings both times. They also matched the responses given by subjects who were shown the sites for longer."

Forrester Research states, that only 3-5 percent of users decide to stay for longer and eventually become customers. People only take fractions of a second to decide to stay or click away. And they will take no effort to broadcast a positive opinion, as I learned on a sales-training once (but on the other hand, people take surprisingly lengthy times to express negative opinions).

Thus, good webdesign should create a positive experience almost instantly. While I can't give you a magic recipe to avoid the "click off", but I will write about some useful techniques in part 2...

Suggested links
Reuters
Bubblegeneration: Attention Economy
Agendainc: Branding



Explosion der Mikromedien
Internettechnologien stärken sowohl Unternehmen, als auch Verbraucher. Der Markt der "flachen Kurve" (entschuldigt, mir fällt kein besserer Begriff für "the long tail" ein) wird unterstützt durch verbesserte Logistik und die allgemeine "Virtualität" von Waren. Konsumenten werden gleichzeitig zu Produzenten von Medien. In der Tat können wir z.Zt. eine Explosion der Mikromedien beobachten: Blogs, Pod- und Vidcasts, Machinima-Filme und so weiter. Während die Menge der Medien um uns herum ständig stark wächst, bleibt unsere Zeit, um diese zu rezipieren, mehr oder weniger beständig gleich -- und wird dadurch zum knappesten Gut in der Wertschöpfungskette. Je mehr Aufmerksamkeit man auf seine Marke vereinen kann, desto besser. Das ist vermutlich einer der Gründe, warum im Moment Websites, die eine große Community ansammeln konnten, zu so hohen Preisen aufgekauft werden.

Ich habe Marketing nicht studiert, aber das Konzept der Aufmerksamkeitsökonomie ist wahrscheinlich ein alter Hut für euch Marketingexperten, hm? Marketing-Budget ist ja eigentlich seit jeher einfach ein anderer Begriff für die Unkosten, Aufmerksamkeit zu erwerben. Das Thema wird nur einfach immer wichtiger zu Zeiten, da klassische Werbekonzepte nicht mehr weiterhin funktionieren.

Sekundenbruchteile
Wenn Nutzer im Internet immer weniger Zeit mit einer Website verbringen, was bedeutet das für das Webdesign? Die Antwort ist einmal mehr "man kann nur einmal einen ersten Eindruck machen". Bei Reuters erschien neulich ein Bericht über eine kanadische Studie, mit dem folgenden Ergebnis: "In just a brief one-twentieth of a second--less than half the time it takes to blink -- people make aesthetic judgments that influence the rest of their experience with an Internet site... These judgments were not random, the researchers found--sites that were flashed up twice were given similar ratings both times. They also matched the responses given by subjects who were shown the sites for longer."

Forrester Research fand heraus, daß nur 3-5% aller Besucher einer Website sich entscheiden, längere Zeit zu bleiben und zum Kunden zu werden. Nutzer benötigen nur Sekundenbruchteile, um zu entscheiden, ob eine Website sie anspricht, oder nicht. Und sie nehmen sich nicht die Zeit, positive Empfehlungen zu machen, wie ich mal in einem Verkaufstraining gelernt habe (andererseits wenden dieselben Nutzer überraschend viel Zeit auf, um eine negative Meinung zu verbreiten).

Gutes Webdesign muss also ein augenblicklich positives Erlebnis sein. Ich kann hier keine Zauberformel bieten, wie sich das "Wegklicken" vermeiden lässt, aber ich werde im 2. Teil mal ein paar (hoffentlich) nützliche Techniken aufführen...

Mehr zum Thema
Reuters
Bubblegeneration: Attention Economy
Agendainc: Branding

:) <- Lutz

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