Now hold your horses, this is not my opinion, but Jean-Remy von Matt's, from one of Germany's most prestigious ad-agencies Jung von Matt (please take your time to read his leaked intranet-email, German-only). Long story short (
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Blogs, die Klowände des Internets
Ruhig bleiben, das ist nicht meine Meinung, sondern die von Jean-Remy von Matt (nehmt euch bitte die Zeit und lest seine, an die Öffentlichkeit gedrungene, Intranet-Mail). Lange Rede kurz: Jung von Matts Kampagne "Du bist Deutschland!" ist in der Blogosphäre und den deutschen Medien reichlich schlecht weggekommen und hat eine Menge kritischer Stimmen im Internet ausgelöst...
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"What entitles every owner of a computer to utter their opinion without being asked?"was Jean-Remy von Matt's reaction to this. Now, I'm not even going into something like "freedom of speech" here--what I'm about is the inability of big (old-school) players to cope with consumer-generated media, after decades of just shoving messages into their audience top-down.
But there is another quality here, something which small companies have to combat everyday, and which big players seemingly don't need to worry about: criticism from customers. Strangely enough, the stratosphere of multi-million dollar/euros/whatever contracts seems to be quite void of such criticism.
But this is not the how the world of peer-to-peer communications on the internet does (and will) look like. Agencies will have to cope with consumer-generated media and feedback. There are two lessons for people like Jean-Remy von Matt to (re-)learn:
First, criticism on your work is not criticism on your person. And second, simple humility.
BTW: I'm blogging about Attention Economy at the moment, something which will be loosely connected to this issue.
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Jens Scholz's summary
"Was berechtigt eigentlich jeden Computerbesitzer, ungefragt seine Meinung abzusondern?"war Jean-Remy von Matts Reaktion. Ich möchte hier noch nicht mal auf die fragwürdige Haltung zur Meinungsäußerung eingehen. Für mich zeigt sich hier einmal mehr die Unfähigkeit großer Unternehmen, vernünftig mit Beiträgen von Konsumenten umzugehen -- nachdem man es jahrelang gewohnt war, Botschaften lediglich von oben nach unten durchzudrücken.
Aber da gibt es noch etwas anderes; etwas, mit dem kleine Firmen tagtäglich zu kämpfen haben, und an das große Agenturen offenbar keine Mühe vergeuden müssen: Kundenkritik. Die scheint in der Stratosphäre der Multimillionen Euro-Deals nicht vorhanden zu sein.
So funktioniert die Welt der Peer-to-Peer Kommunikation im Internet aber nicht (mehr). Agenturen müssen sich an den Umgang mit Feedback und Konsumentenbeiträgen gewöhnen. Zwei Lektionen können Leute wie Jean-Remy von Matt hier (wieder er-)lernen:
Erstens, Kritik an der Arbeit ist nicht Kritik an der eigenen Person. Und zweitens, einfach ein bischen mehr Demut.
Ich schreibe übrigens gerade an einem Eintrag über Aufmerksamkeitsökonomie, der dieses Thema auch streifen wird.
Eintrag bei PR-Blogger
...und bei Site 9
...und bei Jens Scholz
:) <- Lutz
3 comments:
hi, i have a translation now.
Thx, Jens, I updated my entry...
:) <- Lutz
Yes, it's a present. But it's not a gift.
So von Matt is all whiny now because he made this campaign for us without getting paid and we are not thankful enough to all his country club friends. Some of the same guys who feel all happy about their humungus shares in the stock market rising whenever some company announces to set free 6000 more workers.
Yeah, bad girls and bad boys we are.
Well Mr. von Matt my mom told me that a real gift is nothing that asks for something in return. If one makes a present with the intension to obtain compliments it is not a gift but only the attempt to buy affection.
Alas, ours won't be earned this cheap.
Can't you do better?
One more question occurred to me already the first time this campaign catched my eye:
How can you most probably think people won't make fun of it if already the logo of the campaign looks like a pile of doo-doo?
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