October 17, 2005

Working the social net


Everybody earning their money on the internet will inevitably be looking for their special niche--or ending up hammering together average websites for a living. I mean, there are so many people out there who'd do this job for just a lukewarm handshake, it's really amazing.

At our own company-network Sinnflut we are lately thinking a lot about evolving to be a provider of internet-services or application-context instead of being the millionth agency with growingly overaged web-designers. Being such network instead of a normal company ourself, maybe it's not wonder that my ideas mostly wander into the direction of services about social networks. Take a look at many great examples like OpenBC, LinkedIn, Dodgeball, or basically most things form 37Signals. Albeit a solid revenue model has yet to emerge for those companies, IMHO such services are joined at the hip with modern web 2.0, don't you think so?

This morning I found a very nice article about this at the IEEE Computer Society. Check out the "Tracked-down"-link if your are interested in that topic. Additionally there is an interesting interview with Reid Hoffman, CEO if LinkedIn.

Soziales Netzwerkeln
Wer Geld im Internet verdient, wird wohl sich früher oder später seine spezielle Nische suchen müssen -- oder damit enden, schnöde Websites für das tägliche Brot zusammenzunageln. Es gibt einfach zuviele Leute, die solche Jobs für einen warmen Händedruck machen.

In unserem eigenen Freiberufler-Netzwerk Sinnflut haben wir in letzter Zeit häufiger darüber nachgedacht, Internet Services oder Application-Context Services aufzubauen, statt eine weitere der Millionen Agenturen mit stetig alternden Webdesignern zu sein. Da wir ohnehin eher ein Netzwerk als eine feste Firma sind, ist es vielleicht nicht verwunderlich, dass meine Ideen in Richtung Soziale Netzwerke tendieren. Man schaue sich nur mal gelungene Beispiele wie OpenBC, LinkedIn, Dodgeball oder die ganzen Sachen von 37Signals an. Obwohl es da bisher noch keine soliden Einnahmemodelle gibt, sind solche Services meiner Meinung nach ein untrennbarer Teil eines modernen Web 2.0, oder nicht?

Heute Morgen habe ich einen netten Artikel auf der Seite der IEEE Computer Society gefunden. Wen das Thema interessiert, sollte den "Aufgestöbert"-Link anklicken. Hier ausserdem noch ein Link zu einem Interview mit Reid Hoffman, dem CEO von LinkedIn.

:) <- Lutz

No comments: