November 07, 2005

Swift trust (3): results


Here are some basic guidelines for all fellow designers, derived from Stanford's Web Credibility Research Project. I know, most of this stuff belongs to your tools of the trade anyway--but it aids as helpful talking points when dealing with difficult customers.
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Sofortvertrauen (3): Resultate
Hier nun ein paar Richtlinien für Designer, abgeleitet aus dem Web Credibility Research Projekt. Ich weiss, das Allermeiste hier gehörte ohnehin schon zu eurem Handwerkszeug -- aber die Stichpunkte helfen vielleicht als Argumentationshilfen für schwierige Kunden.
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Overall Design
Stanford found that people quickly evaluate a site by visual design alone. When designing a site, pay attention to layout, typography, images and consistency issues, appropriate to the site's purpose.

Easy navigation
Stanford research shows that sites win credibility points by being both easy to use and useful.

Lightweight
Lightweight websites that load fast and are not cluttered with information and ads
receive trust. Downtimes can damage credibilitiy.

Citation
Interviewees found it important to be able to indentify the sources of information of a site. Make it easy to verify accuracy of your sources.

Highlight expertise
Be sure to give credits. Are you affiliated with a respected organization? Make that clear. Conversely, don't link to outside sites that are not credible. Your site becomes less credible by such association.

Show me the team
Show there are real people behind the site and find a way to convey their trustworthiness through images and text.

Make it easy to contact you
A simple way to boost your site's credibility is by making your contact information clear: phone number, physical address and email address, or even skype and the like.

Update often
People assign more credibility to sites that show they have been recently updated or reviewed.

Use restraint with promotional content
If possible, avoid having ads on your site. If you must have ads, clearly distinguish the sponsored content from your own. Avoid pop-up/pop-under ads, unless you don't mind annoying users and losing credibility. As for writing style, try to be clear, direct, and sincere.

Avoid errors
Typographical errors and broken links hurt a site's credibility more than most people imagine. It's also important to keep your site up and running.

My conclusion: none of these issues are a huge surprise, they are the nuts and bolts of the business for designers. Proper designed, lightweight corporate sites can make the difference, when your customers make their decision, whom they are going to like more: you or your competitor.
Now, even though design can generate swift trust, this can also be lost quickly just through the word-of-mouth. This seems to me like a powerful trait of "collaborative intelligence" of today's web 2.0.



Das Design
Die Untersuchungen in Stanford ergaben, dass viele Besucher eine Site hauptsächlich nach ihrem Aussehen beurteilen. Layout, Typographie, Bilder und Strukturiertheit sollten wohl bedacht sein, entsprechend dem Zweck der Site.

Die Navigation
Die Untersuchungen ergaben auch, dass eine Website Zutrauen gewinnt, wenn sie sowohl nützlich, als auch leicht benutzbar ist.

Schlankheit
Schlanke Websites, die schnell laden und nicht überfrachtet sind mit Informationen und Werbung, gewinnen Vertrauen, während Stillstandzeiten das Zutrauen beschädigen können.

Zitate
Die Befragten empfanden es als wichtig, die Richtigkeit von Informationen nachprüfen zu können. Quellenangaben sollten leicht auffindbar sein.

Fachwissen und Unterstützung
Fachbeiträge sollten auf der Site entsprechend ausgewiesen sein -- ebenso wie die Verbindung zu respektablen Partnern. Das Verlinken von unglaubwürdigen Sites beschädigt aber das Zutrauen.

Zeig mir das Team
Zeigt das Team, das hinter einer Website steht, und versucht durch Text und Bild die Vertrauenswürdigkeit der Teammitglieder zu unterstreichen.

Einfacher Kontakt
ist ein einfaches Mittel, um die Glaubwürdigkeit zu steigern. Telefonnummer, physikalische und Email-Adresse, oder Skype-ID sollten leicht auffindbar sein.

Häufiger mal updaten
Befragte maßen den Websites mehr Vertrauenswürdigkeit zu, die häufiger frische Inhalte veröffentlichten.

Vorsicht bei werblichen Inhalten
Vermeidet Werbung, wenn möglich. Wenn Anzeigen auf der Site auftauchen, sollten sie klar von redaktionellen Inhalten getrennt sein. Pop-Ups/Pop-Unders senken das Zutrauen in eine Site. Texte sollte klar, direkt und aufrichtig sein.

Fehler vermeiden
Druckfehler und beschädigte Links wirken sich verheerender auf die Vetrauensbildung aus, als man vielleicht denkt. Die Website sollte möglichst fehlerfrei laufen.

Mein Fazit: keines dieser Ergebnisse ist eine echte Überraschung. Vielmehr gehört das zu unseren ganz grundlegenden Hausaufgaben. Vernünftig gestaltete, schlanke Firmenwebsites können entscheiden, wen eure Kunden lieber mögen: euch oder eure Konkurrenz.
Obwohl Design Sofortvertrauen schaffen kann, kann schlechte Mund-zu-Mund-Propaganda auch sofort Vertrauen verspielen. Für mich ist das eine mächtige Eigenschaft der "gemeinschaftlichen Intelligenz" des Web 2.0.

:) <- Lutz

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