March 29, 2006

Del.icio.us (2): keep out


Meanwhile I made quick survey about different bookmarking services. The differences in behaviour and design are not that big. Choosing the "right" one is not an easy decision--but I came to a conclusion for myself.
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Del.icio.us (2): wir müssen draussenbleiben
In der Zwischenzeit habe ich mir verschiedene Bookmarking-Konkurrenten im Netz ein wenig ausführlicher angeschaut. Und festgestellt, daß die Unterschiede in Funktion und Design eher gering sind. Die "richtige" Wahl ist nicht einfach -- aber ich bin für mich zu einer Entscheidung gekommen.
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Staying in...
First I exported my bookmarks to a html- and a xml-file in del.icio.us, which is quite easily done. With this I checked Furl, Ma.gnolia, Shadows, Simpy, Spurl and Yahoo's My Web 2.0. I couldn't find too many differences; functionality is almost identical (talking about unique selling proposition), and so is design. Most go for a low-profile, more-or-less-text-only approach. Only Ma.gnolia looks different, but they don't offer, what I'm looking for.

One interesting feature that almost everybody besides del.icio.us has included, is "snapshots" of the bookmarked website. Very useful for people who are visual thinkers.

Funny enough, Yahoo's My Web 2.0 comes closest to what I'm looking for. They let you sort your bookmarks by date or alphabet for example. Nonetheless I calculated that I couldn't save a high amount of superflous clicks per day by switching to Yahoo at the moment. So I decided to stick with del.icio.us until Yahoo! My Web 2.0 changes something about their paging-function (currently being limited to one or two of their services).

Keeping out...
Websites boasting community-features and group-intelligence (web 2.0-features by definition) should be careful to grow along the proper demographics. If you just try to grow as fast as possible, allowing everybody in, then you may end up with an unfocused lowest-common-denominator community. After all, members are the heart of such webcommunity, vitally defining it's character (more than the revolving marketing). Esther Dyson brings it to the point:
"You could think of it like your favourite bar. The social function is similar. You don’t go there because the beer tastes different than from in the bar next door, but because of the people who are there. The value of any bar is in its clientele – usually dependent on the owner/manager and the bartenders, whose job is it to care for his guests. Then you can charge for the beer, or if you sell coffee, the coffee…. Some retailers sell clothes, for example, and give free coffee. Both are good business models and can work… or they can be done badly, and fail."

Modern webcommunities should be designed to stay focused, actively keeping certain people out. One of the possible tools to do this, is their graphic design. One of my professors ever told, design is all about keeping the wrong ones out, and I couldn't agree more, when it comes to web 2.0.
A company going for a bland "me too"-design, likable by everybody, will end up with a community watered down to insignificance, targeting at noone special. I guess, this is what actually happens to del.icio.us at the moment. It should be a lesson for all those other web 2.0-companies, who have similar, Google-like design-approach. Being accurate, Google is a tool, not a community!

I'm eager to see more bookmarking-sites (and not only bookmarking-sites) targeted at special interest groups, tying this into their functionality and their design.




Drinbleiben...
Zunächst habe ich meine Bookmarks in HTML- und XML-Formate umgewandelt, was mit del.icio.us bequem funktioniert. Mit diesen Dateien habe ich dann Furl, Ma.gnolia, Shadows, Simpy, Spurl und Yahoo My Web 2.0 ausprobiert.
Ich konnte keine besonderen Unterschiede finden; die Funktionalität ist überall beinahe identisch (soviel zum Thema einzigartige Verkaufsvorteile), das Design ebenso. Die meisten verwenden ein sehr schlichtes, fast nur auf Text beschränktes Design. Nur Ma.gnolia hebt sich da ein wenig ab, bietet aber nicht das, was ich suche.

Ein interessantes Feature, daß eigentlich alle außer del.icio.us anbieten, ist, während des Anlegens eines Lesezeichens einen Schnappschuß der Website zu machen. Sehr nützlich für stark visuell ausgerichtete Nutzer.

Interessanterweise bietet Yahoo My Web 2.0 noch am ehesten, wonach ich suche. Hier kann man z.B. seine Bookmarks alphabetisch oder nach Datum sortieren. Ich werde aber zur Zeit durch einen Umstieg zu Yahoo keine größere Menge unnötiger Klicks pro Tag sparen können. Deshalb habe ich mich entschieden, zunächst bei del.icio.us zu bleiben, bis die Paging-Funktion von Yahoo verbessert wurde (beschränkt sich im Moment auf ein oder zwei ihrer Services).

Draussenbleiben...
Websites, die auf Communities und Gruppenintelligenz beruhen (per Definition Features für Web 2.0-Sites) sollten organisch entlang der passenden demographischen Gruppen wachsen. Forciertes Wachstum, das blindlings nach neuen Mitglieder fischt, führt letztendlich zu einer unfokussierten Gruppe des kleinsten gemeinsamen Nenners. Die Mitglieder sind schließlich das Herz einer Webcommunity, und definieren den Charakter einer solchen sher viel ausdrücklich als jedes Marketing. Esther Dyson bringt es auf den Punkt:
"You could think of it like your favourite bar. The social function is similar. You don’t go there because the beer tastes different than from in the bar next door, but because of the people who are there. The value of any bar is in its clientele – usually dependent on the owner/manager and the bartenders, whose job is it to care for his guests. Then you can charge for the beer, or if you sell coffee, the coffee…. Some retailers sell clothes, for example, and give free coffee. Both are good business models and can work… or they can be done badly, and fail."

Zeitgemäße Webcommunities sollten auf einen bestimmten Fokus zugeschnitten sein und aktiv bestimmte Nutzergruppen "draußen halten". Ein mögliches Werkzeug dafür ist ihre grafische Gestaltung. Einer meiner Professoren stellte einmal fest, beim Design ginge es darum, bestimmte Gruppen auszuschließen. Auch im Web 2.0 könnte man es nicht besser formulieren.
Start-Ups mit gesichts- und kantenlosem Design, die versuchen, jeden anzusprechen, sprechen niemanden an; sie werden letztendlich auch durch ihr Erscheinen verwässern. Vielleicht ist das ja auch das, was gerade mit del.icio.us geschieht. Das sollte ein Paradebeispiel sein für alle Web 2.0-Unternehmen, die einen ähnlichen, Google-nachahmenden Gestaltungsansatz haben. Genau genommen ist Google schließlich keine Community, sondern ein Werkzeug!

Ich bin gespannt auf frische Bookmarking- (und natürlich auch andere) Services, die auf Special-Interest-Groups abzielen, und dies auch in ihre Funktionalität und ihr Design einfließen lassen.

:) <- Lutz

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