November 04, 2005

Swift trust (2): design and credibility


The Web Credibility Research Project at Stanford has identified several factors that influence the felt credibility of a website, and which are not connected to design issues.
Two third of users (65%) say who owns a site is very or at least somewhat important. About one in four users (24%) say knowing which businesses and organizations support a site is very important, while 37 percent say it is somewhat important.
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Sofortvertrauen (2): Design und Glaubwürdigkeit
Das Web Credibility Research Projekt an der Stanford Universität hat mehrere Faktoren für eine höhere gefühlte Glaubwürdigkeit gefunden, die nicht mit Design verbunden sind.
Zwei Drittel der User (65%) zum Beispiel geben an, der Betreiber einer Website ist sehr oder einigermaßen wichtig. Für ein Viertel (24%) sind die Unternehmen und Organisationen wichtig, die eine Website unterstützen. Für weitere 37 Prozent ist das zumindest einigermaßen wichtig.
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A Website's display of seals of approval from third parties is far down the list--only 19 percent say it is very important to see such seals. Also a site's display of awards and certificates also doesn't buy much with users. A majority (59%) do not find it important at all. So much about fancy design-awards...

Now, taken together, people claimed to base their evaluations on privacy policies, website ownership and so on--but the data showed that the average consumer paid far more attention to the superficial aspects of a site, such as visual cues, than to its content. For example, nearly half of all consumers (or 46.1%) in the study assessed the credibility of websites based on the appeal of design, typography and color.
By the way, this reliance on a site's overall visual appeal occurred more often with some categories of sites then others: credibility-related comments about design issues occurred more frequently with finance (54.6%), search engines (52.6%), travel (50.5%), and e-commerce sites (46.2%). Health-, news- and nonprofit-websites didn't scored as high.

Nearly half of all websites' visitors will rate their level of trust in terms of design. Web-design has an incredible impact on a customers swift trust (I wished more of my customers would share this conclusion).

But beautiful graphics will not salvage a poorly functioning site. Simple technical errors can have the same devastating impact on credibility as poor design. Broken links and unexpected downtime received some of the lowest marks on Stanford's survey. Because slow download times impact site credibility, websites with simple designs may have a credibility advantage over websites that rely heavily on graphically rich elements, such as animations. To me this just another reason for contemporary, lightweight CSS-designs...

Now, what are the hands-on conclusions for us designers? More about that in part 3.

Suggested reading
PDF: Stanford Makovsky Web Credibility Study 2002
Consumer Webwatch


Gütesiegel für Websites sind hingegen nur am unteren Ende der Liste angeordnet -- nur 19 Prozent sind solche Siegel wichtig. Ebenso ergeht es anderen Zertifikaten und Auszeichnungen. Für die Mehrheit der User (59%) steigern sie nicht die Vertrauenswürdigkeit einer Site. Soviel zu gewonnenen Design-Auszeichnungen...

Zusammengefasst behaupten die Befragten, daß ihre Einschätzungen auf Inhalten, wie Datenschutzerklärungen und dem Betreiberimpressum beruhen -- aber die Daten der Untersuchung zeigen, dass durchschnittliche Konsumenten sich sehr viel mehr auf oberflächliche, visuelle Aspekte einer Site stützen. So basierte z.B. bei der Hälfte aller Befragten ihre Einschätzung über die Glaubwürdigkeit einer Website auf Design, Typographie und Farbwahl.
Übrigens ist die Wichtigkeit des Aussehens bei manchen Sparten von Websites wichtiger als bei anderen: so häuften sich Kommentare über die Vertrauenswürdigkeit in Bezug auf das Design bei den Bereichen Finanzen (54,6%), Suchmaschinen (52,6%), bei Reiseanbietern (50,5%) und bei e-Commerce-Seiten (46,2%). In den Bereichen Gesundheit, Nachrichten und Nonprofit war das nicht der Fall.

Fast die Hälfte aller Besucher einer Website leiten ihr Zutrauen aus dem Design ab. Webdesign kann starkes Sofortvertauen zu einem Unternehmen aufbauen (ich wünschte mehr meiner Kunden wüssten das auch).

Aber schöne Grafiken können keine schlecht funktionierende Website retten. Einfache technische Fehler können sich genauso verheerend auf die Vertrauensbildung auswirken, wie schlechtes Design. Weil lange Ladezeiten und defekte Links sich auf die Glaubwürdigkeit auswirken, haben möglicherweise schlanke Websites einen Vorteil gegenüber sehr grafik- oder animationslastigen Konkurrenten. Für mich ist das nur ein weiteres Argument für leichte, zeitgemäße CSS-Designs...

Was sind also nun die harten Schlußfolgerungen für uns Designer? Mehr darüber im dritten Teil.

Mehr zum Thema
PDF: Stanford Makovsky Web Credibility Study 2002
Consumer Webwatch

:) <- Lutz

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